top of page
  • Writer's picturesolidaritipendidik

Saya Tidak Tahu Keminatan Saya


untuk kehidupan anda selepas sekolah menengah, tetapi masih tidak pasti tentang jurusan apa? Berikut ialah beberapa petua untuk membimbing anda sepanjang perjalanan anda.


1. Ujian Personaliti dan Kerjaya

Jika anda tidak pasti tentang kekuatan anda, atau apakah laluan kerjaya yang paling sesuai untuk anda, mengapa tidak menyemak beberapa ujian ini daripada Internet?

a) Ujian Kod Holland Juga dikenali sebagai ujian RIASEC, ujian ini adalah berdasarkan kod Holland, yang merujuk kepada taksonomi minat berdasarkan teori kerjaya dan pilihan vokasional yang pada mulanya dibangunkan oleh ahli psikologi Amerika John L. Holland(1). Setelah anda menerima keputusan anda, anda boleh pergi ke laman web ini untuk mendapatkan senarai pekerjaan berdasarkan gabungan Kod Holland anda. b) Career Explorer oleh Sokanu Sangat disyorkan oleh pengguna Reddit(2), ujian ini hanya mengambil masa 30 minit, dan versi percuma memberikan anda sehingga 200 padanan kerjaya dan ijazah berdasarkan arketaip personaliti anda.



2. Tanya rakan atau ahli keluarga anda

Mungkin anda mempunyai idea tentang industri yang anda ingin ceburi, cuba tanya orang di sekeliling anda untuk mendapatkan nasihat kerana mereka mungkin mempunyai pengalaman atau kisah hidup sebelum ini untuk dikongsi dengan anda.

3. Tanya orang yang tidak dikenali


Sudah tentu kami tidak bermaksud mengetuk pintu syarikat dan menemu bual mereka mengenai pendidikan dan kerjaya mereka. Terdapat banyak forum dan utas perbincangan dalam talian di mana orang ramai di seluruh dunia berkongsi cerita dan perjalanan hidup mereka.


Anda mungkin boleh mendapatkan jawapan anda dalam salah satu tapak ini di bawah.


16 views0 comments

コメント


bottom of page