top of page
  • Writer's picturesolidaritipendidik

Bagaimana Memohon Kolej?


1. Semak laman web rasmi kolej masing-masing


Kebanyakan kolej menyenaraikan prosedur kemasukan dan tarikh pengambilan mereka di laman web rasmi mereka. Apa yang anda perlu lakukan ialah catat tarikh dan sediakan semua dokumen berkaitan yang diperlukan untuk memohon!



2. Tanya kaunselor sekolah



Ya, betul! Kaunselor sekolah menengah anda mungkin mempunyai semua brosur dan risalah dari kolej di sekitar kawasan anda. Mereka juga akan mempunyai sambungan dan sumber untuk membantu anda dengan aplikasi dan sebarang soalan lanjut yang mungkin anda ada.



3. Pergi ke Hari Terbuka dan Pameran Pendidikan



Semua kolej akan mempunyai hari terbuka atau minggu pendaftaran sekitar tempoh pengambilan mereka untuk program mereka. Manakala, pameran pendidikan biasanya dianjurkan oleh syarikat acara dan syarikat perkhidmatan pelajar dalam tempoh yang sama. Selalunya, terdapat juga banyak dermasiswa dan diskaun yang ditawarkan kepada mereka yang mendaftar untuk program pada hari itu, jangan ketinggalan!



4. Dapatkan bantuan daripada penasihat pendidikan pihak ketiga



Kami faham, memohon kolej dan biasiswa boleh menjadi sangat menggerunkan. Oleh itu, anda boleh menghubungi penasihat pendidikan untuk membantu anda dengan proses tersebut. Berita terbaik ialah - perkhidmatan mereka biasanya percuma! Hanya berhati-hati dan pastikan bahawa penasihat pendidikan adalah rakan kongsi rasmi dengan kolej, kerana anda akan menyerahkan maklumat peribadi anda kepada pihak ketiga.


1 view0 comments

Comentários


bottom of page