top of page
  • Writer's picturesolidaritipendidik

Bagaimana Memilih Kolej Anda?


Jadi, anda telah memilih kursus kolej pilihan anda, tetapi kolej manakah yang harus saya hadiri? Berikut ialah beberapa petua yang telah kami kumpulkan untuk membantu anda dengan keputusan anda.


1. Kira bajet anda



Terdapat banyak pilihan untuk kolej. Jika anda memilih kursus seperti STPM, STAM dan Matrikulasi, jumlah perbelanjaan anda adalah sekitar RM 1000 untuk buku teks, kos sara hidup dan yuran luar yang lain. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang lebih suka mengikuti program mereka di institusi awam dan swasta tempatan, jumlah kos boleh berkisar antara RM 15k hingga RM 90k. Oleh itu, adalah penting untuk berkomunikasi dengan ibu bapa anda atau sesiapa sahaja yang akan membiayai pendidikan anda apabila memilih kolej pilihan anda.



2. Semak kelayakan kolej


Sumber: Kolej Universiti Teknologi Sarawak

Adalah penting bahawa kursus pilihan anda telah mendapat akreditasi oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA). Ini akan memperakui bahawa kursus tersebut telah mencapai standard kualiti yang ditetapkan oleh MQA dan mematuhi rangka kerja Kelayakan Malaysia. Sila ambil perhatian bahawa jika kursus pra-universiti anda tidak diperakui oleh MQA, universiti anda mungkin tidak mengiktiraf sijil anda semasa permohonan dan kemasukan.



3. Logistik


Masalah lalu lintas dan pengangkutan boleh menjadi pembunuh sebenar apabila anda bergegas ke kolej pada waktu pagi. Adalah dinasihatkan untuk mencari kolej yang berdekatan dengan sistem pengangkutan awam (MRT, LRT, Monorel, KTM) kerana jadual mereka biasanya tetap dan tidak bergantung kepada lalu lintas jalan raya. Anda juga mungkin ingin memilih kolej berhampiran kawasan perumahan anda supaya lebih mudah untuk anda pulang ke rumah untuk mengambil tugasan anda yang terlupa, dan ia juga menjimatkan banyak kos petrol!


1 view0 comments

Comments


bottom of page