top of page
  • Writer's picturesolidaritipendidik

Apakah Yang Boleh Saya Lakukan Semasa Tahun Jurang ?


Bercadang untuk mengambil satu tahun jurang tetapi tidak tahu apa yang perlu dilakukan dalam tempoh tersebut? Berikut ialah beberapa cadangan tentang aktiviti yang mungkin anda minati. Peringatan mesra bahawa aktiviti yang dinyatakan di bawah hanyalah cadangan dan terdapat banyak lagi aktiviti yang boleh anda lakukan sepanjang tahun jurang.


1. Melancong


Melancong telah menjadi aktiviti yang kerap dilakukan semasa rehat, sama ada di tempat kerja atau sekolah. Melancong juga boleh meluaskan pandangan dunia anda kerana anda akan didedahkan kepada banyak pengalaman baharu, orang, budaya, kepercayaan dan lain-lain. Selain itu, anda akan mengembangkan cita rasa eklektik anda apabila anda menghadapi budaya yang berbeza dan memahami segala-galanya yang menjadikannya sangat unik antara satu sama lain. Anda juga akan membina keyakinan anda kerana mengembara memerlukan anda keluar dari zon selesa anda dan meneroka dunia.


Bagi mereka yang mempunyai bajet pelajar, anda tidak perlu pergi jauh! Kadang kala lawatan ke negeri jiran mungkin lebih menyeronokkan berbanding dengan tempat asing.



2. Bekerja


Bekerja ada faedahnya sendiri. Pertama sekali, ini adalah cara yang bagus untuk mendapatkan lebih banyak pengalaman dalam kerjaya yang berpotensi dan memutuskan sama ada ia sesuai untuk anda. Pengalaman ini juga boleh menjadikan anda lebih berdaya saing dalam bidang anda apabila mencari latihan dan pekerjaan. Selain itu, mengambil satu tahun jurang sebelum anda memulakan kolej bermakna anda boleh menggunakan kemahiran tersebut pada ijazah anda dan mula mendapat faedah daripadanya dengan segera!


Walau bagaimanapun, berhati-hati dengan penipuan di Internet dan lakukan penyelidikan menyeluruh sebelum memohon sebarang pekerjaan.



3. Volunteer


Sukarelawan mungkin merupakan pilihan yang bagus bagi mereka yang mempunyai niat untuk memberi kembali kepada masyarakat. Melalui kesukarelawanan, anda dapat mengembangkan kemahiran seperti kepimpinan, penyelesaian masalah dan kemahiran pengurusan masa. Sukarelawan menawarkan peluang yang baik untuk pelajar meneroka dan memperoleh pengalaman dunia sebenar yang saya pasti akan memberi manfaat dalam kehidupan.


Berikut adalah beberapa laman web mengenai pelbagai jenis aktiviti kesukarelawanan di Malaysia:

https://discoverkl.com/2019/04/09/volunteer-charities-ngo-kl-spca-paws/

https://www.sols247.org/blog/top-13-organisations-to-volunteer-with-in-malaysia



4. Daftar untuk kursus dalam talian


Sebagai graduan sekolah menengah, mendaftar untuk kursus dalam talian tidak memerlukan banyak masa kerana anda akan mempunyai fleksibiliti yang tidak berkesudahan dan akan dapat menyelesaikan tugasan anda tepat pada masanya. Kursus dalam talian terutamanya memerlukan sambungan internet yang stabil dan peranti elektronik seperti telefon atau komputer riba anda. Beberapa kelebihan mendaftar untuk kursus dalam talian ialah anda akan mempunyai persekitaran pembelajaran yang lebih selesa, jumlah kos yang lebih rendah, fleksibiliti penjadualan dan lain-lain.


Berikut adalah beberapa laman web yang menawarkan kursus dalam talian:


5. Fikir apa yang anda suka


Memikirkan perkara yang anda suka adalah penting kerana anda akan tergoda untuk mencuba semua yang dinyatakan di atas tetapi, persoalan sebenar ialah, "Adakah anda berminat dengan semua dan adakah anda mampu menghadapi cabaran semasa perjalanan anda?" Cara terbaik untuk menangani soalan ini ialah memikirkan semua aktiviti di atas dan yang mana satu paling sesuai untuk anda kerana saya pasti kita semua mempunyai personaliti dan matlamat yang berbeza. Anda juga boleh menyenaraikan sebab anda fikir setiap aktiviti sesuai dan cabarannya. anda perlu menghadapinya, anda akan membuat keputusan yang hebat dan bijak.






1 view0 comments

Comments


bottom of page